0628273953 / 010 2262129 info@dietist-rotterdam.nl

Nieuws

Wel of geen tussendoortjes?

<p>Heb je nou wel of geen tussendoortjes nodig? Er lijkt een tweedeling gaande in voedingsland, waarbij de diëtisten vaak nog altijd roepen, je moet tussendoor eten om je bloedsuiker op peil te houden, maar steeds meer voedingskundige (wat die ‘titel’ trouwens ook mag betekenen) zeggen dat je niet tussendoor moet eten en misschien zelfs maar 1 of 2 keer per dag zou moeten eten.</p>
<p>De hele discussie over het aantal maaltijd momenten is wat mij betreft te algemeen, alles en iedereen wordt op een hoop gegooid en dat is natuurlijk onzin. Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken, dus kijk ik in de praktijk naar de persoon en wat daarvoor op dit moment de juiste keuze is.</p>
<p>Wanneer we kijken naar tussendoortjes leerde ik op de opleiding dat het belangrijk is, want je houdt je bloedsuiker op peil en dus je energie niveau op peil. Geen idee of dat nog steeds zo wordt onderwezen, maar inmiddels heb ik een meer genuanceerde mening omtrent het onderwerp tussendoortjes.</p>
<p>Best een interessant uitgangspunt trouwens ‘het lichaam heeft tussendoortjes nodig om de bloedsuiker op peil te houden’. Is dat wel echt waar? </p>

Lees meer

Afvallen, bloedsuiker en insuline

<p>Wil je (meer dan) een paar kilo afvallen en lijkt het maar niet te lukken? Dan zou je eens kunnen kijken naar de invloed van bloedsuiker schommelingen op je vetverbrandingscapaciteit.</p>
<p>Een schommeling in de bloedsuikerwaarde kan ervoor zorgen dat je minder goed of zelfs helemaal geen vet kunt verbranden! </p>

Lees meer

Stress en Overgewicht

<p>Natuurlijk heeft iedereen wel eens spanning en daar is niets mis mee, zolang het van voorbijgaande aard is. Langdurige spanning ofwel stress is ongezond en kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer we teveel van onszelf vragen. Het kan best zijn dat je met zo’n ritme vaker ‘aan’ staat dan ‘uit’, waarmee ik bedoel dat je dan waarschijnlijk een groot deel van de tijd in de zogenaamde ‘fight of flight’ modus verkeert en dat is belastend voor het lichaam. </p>
<p> </p>

Lees meer

Het belang van eiwitten

<p>Veel mensen hebben te kampen met een energie tekort en dan is de kwaliteit van de voeding natuurlijk een belangrijk aandachtspunt. Vaak zie ik een beeld van ondervoeding, waarmee ik bedoel dat men te weinig van de essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Dan kun je denken aan vitamines en mineralen, maar vlak vooral de eiwitten niet uit! </p>

Lees meer

Voeding en de invloed op ontstekingen

<p>In Nederland hebben we te kampen met een ware vloedgolf van aandoeningen en ziektes als verhoogd cholesterol, te hoge bloeddruk en diabetes type 2 ofwel suikerziekte.</p>
<p>Een bepaald type ontsteking ligt waarschijnlijk aan de basis van veel ziektes waar we in Nederland mee te kampen hebben, denk naast eerder genoemde ook aan reuma, COPD of hart- en vaat ziekten. </p>

Lees meer

Hoeveel eieren zijn gezond?

<p>Hoe zit dat nou eigenlijk met eieren? Er werd altijd gezegd dat je er maar 1 of 2 per week mag eten, want al dat cholesterol is niet goed voor je! Maar is dat wel echt waar?</p>
<p>Een ei op brood bevat inderdaad veel cholesterol vergeleken met bijvoorbeeld een plakje kipfilet.</p>
<p>Maar een eitje bevat ook 100 mg choline, choline is een vitamine achtige stof die erg belangrijk is voor een goede spijsvertering. Er zitten ook veel vitamines en mineralen in eieren, zoals jodium, kalium, calcium, zink, vitamine B12 en vitamine D om er een paar te noemen.</p>
<p>Er zit bijna 10 gram eiwitten in een eitje en nagenoeg geen koolhydraten. Er zitten dus veel goede voedingsstoffen in een eitje, het is eigenlijk een heel voedzaam hapje! </p>

Lees meer

Stress en spijsvertering.. Een uitleg en oplossing

Heb je ooit wel eens om een glaasje water verlegen gezeten tijdens een speech of presentatie omdat je mond ineens in schuurpapier veranderde? Nou.. Ik wel! Al die mensen die je aankijken en verwachten dat je iets interessant of grappigs te melden hebt, je hartslag en stresshormonen gaan door het plafond en je hoopt dat je de tekst niet vergeet; Je haalt diep adem, neemt een slokje water (als het er is!) en naderhand ga je waarschijnlijk tevreden naar huis met een gevoel van ‘zo, dat heb ik toch weer gedaan’.Zo’n moment is voor vrijwel iedereen ontzettend spannend, een vorm van stress met zowel mentaal als fysiek reacties. Heel kortdurend, maar heel intens. Wij moderne mensen hebben natuurlijk veel meer vormen van stress, denk aan haasten om op tijd op je werk te komen, op tijd eten op tafel zetten, tijd vinden om voor een ziek familie lid te zorgen, dat belangrijke project op tijd afronden en ik kan nog 1001 dingen verzinnen.</span></p>

Lees meer

Het belang van vitamine D3 en K2!

<p>De herfst is officieel ingetreden en velen van ons zien niet zo uit naar de herfst en winter, een veelgehoorde klacht is bijvoorbeeld een winterdepressie, maar zo erg hoeft het niet te zijn om te merken dat je jezelf in de winter vaak minder fit voelt dan in de zomer. Komt dat nou alleen door de kou en korte dagen of is er meer aan de hand?</p>

Lees meer

Amandel Sesam Cracker

<p><!–StartFragment–></p>
<p>Dit receptje heb ik van een medestudent tijdens de opleiding tot darmtherapeut gekregen, ik ben altijd nieuwsgierig naar eten en zij had lekkere hapjes bij zich en ik mocht een crackertje proeven. Ik vond ze super en ze vertelde dat ze heel makkelijk te maken zijn en dat is ook zo!  Dus bij deze…</p>

Lees meer

Thaise Eiersalade

<p>Een paar weken geleden heb ik een foto op Facebook geplaatst van een ‘Thaise Eiersalade’  en toen heb ik beloofd het recept te plaatsen, dus bij deze! </p>

Lees meer

Stress? Misschien mis je iets..

<p>Wat kun je doen als je gestrest bent of veel spanning vast houdt? Mediteren, yoga, wandelen, een potje huilen, een vriendin bellen, sporten of een andere vorm van afleiding en ontspanning zoeken. En dat is natuurlijk allemaal een prima idee!</p>

Lees meer

Echte Eiersalade

<p>Ook al hebben we Pasen net achter de rug, eieren passen natuurlijk bij het voorjaar! En wat ons betreft hoort een eitje er het hele jaar bij. </p>

Lees meer

Jij ook een insectenburger?

<p>Afgelopen woensdag (7 januari 2015) werd ik gebeld door de redactie van de radio- en tvzender Open Rotterdam met de vraag of ik naar de studio wilde komen voor een interview over een nieuw product bij een Nederlandse supermarktketen, namelijk de insectenburger.</p>

Lees meer

EHBO bij Trek!

<p>Ken je dat? Dat je ineens overvallen wordt door een enorme trek, dat zeurende stemmetje in je hoofd die maar blijft vragen om een koekje of die zak geopende chips die naar je ligt te roepen in de kast. Wil je daar vanaf, kijk dan deze video! </p>
<p> </p>

Lees meer

7 tips voor een goede darmflora!

<p>De darmflora is tegenwoordig een veelbesproken onderwerp en dat is ook zeer terecht, want de staat van je darmflora heeft een zeer grote invloed op de gezondheid!</p>

Lees meer

GRATIS E-BOOK

Met Fitter in een dag krijg je…

- Heerlijke recepten

- Een uitgeblandeerd

- Dagmenu

- Informatie over de invloed van voeding op stress

- Inzicht in je eigen voedingsgewoonten

- Een nieuwe start

 

Al ruim 1000 mensen hebben dit e-book gedownload.

Gelukt, het e-book is naar je inbox verstuurd. Heb je hem niet ontvangen? Check dan even je spamfolder. Zit hij ook daar niet in, stuur dan een mailtje naar info@dietist-rotterdam.nl