0628273953 / 010 2262129 info@dietist-rotterdam.nl

Doelen?!

Bepaal en behaal je doelen in 5 stappen

Beste lezer,

Ik had bedacht dat ik elke maand een nieuwsbrief zou sturen, dat is een van mijn doelen.. helaas moet ik de conclusie trekken dat ik dit korte termijn doel niet heb behaald. Dan heb je de keuze, wordt je boos en gefrustreerd of ga je er iets van leren?
Ik kies natuurlijk voor de laatste optie!

Dit ‘kleine probleempje’ met mijn tijdsplanning heeft me geïnspireerd tot deze nieuwsbrief met als onderwerp doelen stellen.
Doelen stellen is leuk, maar behalen is net zo leuk, zo niet leuker.
Maar om iets te kunnen behalen, moet je wel een idee hebben van wat je wilt behalen en de focus houden op je doel… dus hier mijn plan.

Stap 1.
Bedenk voor jezelf ‘Wat wil ik nou eigenlijk?’. Natuurlijk is een doel verzinnen waarschijnlijk niet zo’n probleem, maar is dat wel echt wat je wilt? Denk eerst eens rustig na of het doel dat in je opborrelt wel echt hetgeen is waar je jouw kostbare tijd aan wilt besteden. Een doel stellen en er met je hart aan verbonden zijn, dat is het makkelijkst bereikbare doel, misschien kun je dat wel een hartendoel noemen? Ga voor jezelf goed na of je beoogde doel wel echt is wat jij wilt. Komt daar een volmondig ‘Ja!’ uit, dan is het goed om zoveel mogelijk redenen op te schrijven waarom je juist je kostbare tijd en energie aan dit doel wil wijden.

Stap 2.
Oké nu heb je hopelijk een prachtig doel bedacht en dan… want je wilt je doel natuurlijk wel behalen, maar alleen bedenken is vaak niet genoeg.
Bij deze stap schrijf je het doel op en hak je het in haalbare brokstukjes.
Maar wees ook realistisch! Je kunt natuurlijk best 10 kilo in een maand willen afvallen, maar de vraag is of dat gaat lukken en al zou dat lukken, dan is dat niet erg gezond voor je. Dus.. vraag je af of het haalbaar is, bijvoorbeeld 10 kilo in 5 maanden afvallen is realistischer.

Maar hoe doe je dat dan als je een ander doel hebt, zoals ‘fitter worden’ of ‘minder klachten ervaren’? Ook deze dingen zou je meetbaar moeten maken, door ze bijvoorbeeld bij te houden in je agenda. Noteer elke dag (of wat mij betreft 3 keer per dag, elk uur, of wat je fijn vindt) hoe fit je je voelt op een schaal van 0 tot 10. Waarbij de 0 staat voor ‘helemaal niet fit’ en de 10 voor ‘superfit’. Als je dingen noteert en inschaalt zie je pas echt wat er voor ontwikkeling plaats vindt. Vaak is het zo dat fitter worden niet van de een op de andere dag gebeurt, dus het gaat geleidelijk. Het gevaar is dat je niet eens goed opmerkt dat je fitter wordt, want met het verloop van de tijd wordt het weer normaal om je zo te voelen. Dan heb je na verloop van tijd misschien je doel bereikt zonder het te beseffen!

Stap 3.
Mooi! Je hebt een doel en je hebt het opgeschreven in haalbare brokstukjes, maar hoe ga je dat dan praktisch uitvoeren? Het voorbeeld was 10 kilo afvallen in 5 maanden, dus 2 kilo per maand is ongeveer een halve kilo per week. Wat moet je daar voor doen? Minder eten, anders eten, meer sporten of alle genoemde, maar hoe dan precies? Welke keuzes maak je daarin? Wil je misschien samen met een vriend of vriendin gaan sporten of ga je vaker op de fiets naar je werk, ga je een eetdagboekje bijhouden of zoek je hulp bij een professional zoals een diëtist? Allemaal zaken die je kunt uitwerken als je een ‘plan van aanpak’ voor jouw doel maakt. Want hoe concreter je bent hoe groter je kans van slagen is!

Stap 4.
Maak je doelen openbaar! Eng? Jazeker, maar ook een heel goede ‘stok achter de deur’. Wees wel selectief aan wie je het openbaart natuurlijk, kies voor mensen waarvan je weet dat ze je steunen bij je doelen en waar je mee kunt praten als het even niet mee zit. Wat voor veel mensen ook goed werkt is notities opplakken op de plekken waar je vaak komt.. wc, douche, koelkast? Schrijf er motiverende dingen op en je doel voor deze week, zo herinner je jezelf telkens op een motiverende wijze aan je doelen.

Stap 5.
Vier je successen! Ook al is het behalen van je doelen (ook die kleine ‘tussen-doelen’) op zich al een beloning, toch is het goed om elke overwinning te vieren. Dus bedenk even goed hoe je het wilt vieren, stel dat 10 kilo afvallen je uiteindelijke doel is, dan zul je de wekelijkse doelen (0.5 kilo afvallen) niet willen vieren met taart, maar misschien wel met een nieuwe nagellak of een massage… En bedenk natuurlijk wat je gaat doen als je het ultieme doel hebt bereikt.. 10 kilo afgevallen.. hmm.. eens even denken.. shoppen voor een nieuwe garderobe? 🙂

mhYqfi4

 

 

 

 

Beste lezer, mocht dit nieuwsitem je hebben geïnspireerd dan wens ik je heel veel succes met het behalen van je doelen en mocht het nodig zijn dan kun je natuurlijk altijd bij mij terecht voor gedegen advies en begeleiding.

Hartelijke groet,

Gesina

GRATIS E-BOOK

Met Fitter in een dag krijg je…

- Heerlijke recepten

- Een uitgeblandeerd

- Dagmenu

- Informatie over de invloed van voeding op stress

- Inzicht in je eigen voedingsgewoonten

- Een nieuwe start

 

Al ruim 1000 mensen hebben dit e-book gedownload.

Gelukt, het e-book is naar je inbox verstuurd. Heb je hem niet ontvangen? Check dan even je spamfolder. Zit hij ook daar niet in, stuur dan een mailtje naar info@dietist-rotterdam.nl