0628273953 / 010 2262129 info@dietist-rotterdam.nl

PCOS is een oprukkende diagnose onder jonge vrouwen die flink schrik kan aanjagen! Artsen lijken weinig anders te kunnen doen dan een dieet adviseren en soms (weer) anticonceptie voorschrijven of zeggen ‘komt u maar terug zodra u een kinderwens heeft’, want dan helpen we u daarbij. Met andere woorden, kinderen krijgen gaat een probleem worden!

Ik heb inmiddels vele honderden consulten gehad met vrouwen in de praktijk gezien die deze droevige woorden te horen hebben gehad, terwijl ik gelukkig wekelijks het tegendeel bewezen zie!


Janine’s verhaal

Ik ben een vorig jaar bij de gynaecoloog geweest voor een echo nadat ik klachten had. Ik was gestopt met de pil omdat we een kinderwens hebben, nadat ik de pil ruim 10 jaar had gebruikt. Ik had verwacht na hooguit een paar maanden weer ongesteld te worden, maar toen dit na 6 maanden nog niet was gebeurt ben ik naar de huisarts gegaan. Die heeft mij doorverwezen naar een gynaecoloog en die stelde voor om een echo te doen om te bekijken of er meerdere onrijpe eitjes te zien zouden zijn. Helaas bleek dit inderdaad het geval en kreeg ik te horen dat ik PCOS heb. De gynaecoloog adviseerde mij gezien onze kinderwens te starten met een medicijn dat een eisprong kan opwekken en indien dat niet zou werken te starten met vruchtbaarheidsbehandelingen.

Ik schrok daar enorm van en wilde erover nadenken, na wat onderzoek op google kwam ik erachter dat PCOS heel veel met leefstijl te maken heeft en daarom heb ik toen een afspraak gemaakt.

In de praktijk zijn we aan de slag gegaan met insuline resistentie en ik heb mijn stressniveau aangepakt door bepaalde dingen anders in te delen op mijn werk en in mijn privé. Ook ben ik met een coach gaan praten en ben ik gestart met yoga. Mijn voeding aanpassen was vooral in het begin even pittig, de eerste twee weken voelden heel gek voor mijn lichaam, maar daarna ging het juist ineens heel goed en merkte ik dat ik begon af te vallen en mezelf veel energieker voelde. Ik had al jaren watten in mijn hoofd, vooral na de lunch en deze waren ook weg! Mijn gewicht ging elke week met een halve kilo tot een kilo omlaag nadat ik al jarenlang juist elke keer een beetje was aangekomen. En ik vond het ongelofelijk, maar na 6 weken kwam mijn cyclus op gang! En drie maanden later was ik zwanger zonder hulp van medicatie! Ik zou echt iedereen met PCOS aanraden om eerst met leefstijl aan de slag te gaan en daarna pas te kijken naar medicatie mocht dat nog nodig zijn!


Dit is natuurlijk een fantastische ervaring en zo heb ik er gelukkig velen in mijn praktijk! Daarom kan ik ook veel vrouwen geruststellen als ze denken dat dit een vreselijke diagnose is, want mijn ervaring in de praktijk leert mij iets totaal anders en dit vertrouwen kan ik ook overbrengen op de vrouwen die ik mag begeleiden.

Wat is PCOS eigenlijk?

Wiki zegt; Polycysteus Ovarium Syndroom is een aantal samenhangede afwijkingen, waarbij vaak (kleine) cysten in de eierstokken aanwezig zijn. De schattingen van hoe vaak het voorkomt lopen uiteen van 4 tot 20% en de mogelijkheden tot behandeling in de medische wereld zijn erg beperkt.

Wat kun je eraan doen?

De vraag is natuurlijk waarom een vrouw PCOS krijgt, dus wat is de oorzaak van deze klachten? De medische wetenschap weet op dit moment niet precies wat de oorzaken zijn en wat ze eraan kunnen doen, maar dat leefstijl een enorm grote invloed heeft lijkt wel duidelijk.

Naar mijn ervaring in de praktijk zijn er 3 belangrijke factoren in beeld wanneer er sprake is van PCOS.

  1. Insuline resistentie
  2. Stress
  3. Verstoring in de darmflora en van het immuunsysteem

Een toelichting van deze factoren en de vrouwen die er last van hebben..

1. Insuline resistentie

Speelt bij het overgrote deel van dames met PCOS en overgewicht sowieso een rol, de schatting lopen uiteen van 70 tot 95%! Je kunt ervanuit gaan dat je insuline resistent bent als er sprake is van overgewicht bij PCOS. Een veel gehoorde uitspraak in de praktijk is ‘ineens vlogen de kilo’s eraan, terwijl ik altijd een slank postuur had!’ en dit past inderdaad bij insuline resistentie. Er zijn studies die erop wijzen dat ook bij vrouwen met een gezond gewicht en PCOS er in 30-75% van de gevallen sprake kan zijn van insulineresistentie. Dit is dus een van de belangrijkste factoren om aan te pakken!

2. Stress

Tja dat stress niet goed voor je is snappen we allemaal wel, maar het ene lichaam reageert toch wat anders dan het andere op stress. Bij dames met PCOS lijkt dit de insuline resistentie en de eventuele darmflora en immuunsysteem verstoring te verergeren. Dus stress op zichzelf is niet zozeer het probleem, alhoewel chronische stress uiteraard voor niemand een feest is. Het gaat om de invloed die stress heeft op punt 1 en 3, het verergert de impact in feite.

3. Verstoring in de darmflora en van het immuunsysteem

Ervaar je buikklachten zoals een opgeblazen buik, een wisselend ontlastingspatroon en ander ongemak zoals buikpijn dan is de kans groot dat een verstoring van de darmflora ook een rol speelt bij jouw klachten. Dit is niet voor iedereen het geval, maar komt bij mij in de praktijk veel voor.

Waarschijnlijk herken je jezelf in een of meer van deze factoren en vraag je jezelf af welke factor heeft de meeste invloed? Wat moet ik doen om dit op te lossen? Maar wacht even, eerst nog een stukje extra uitleg..

Waarom hebben deze factoren dan zo’n invloed?

1. Insuline is een hormoon en bij insuline resistentie maakt het lichaam ongewoon veel van dit hormoon aan, daarbij raken andere aspecten van de hormoonhuishouding verstoord. Zoals de aanmaak van oestrogeen uit testosteron in het vrouwelijke lichaam. Een hoog insuline niveau kan het enzym aromatase remmen dat zorgt voor omzetting van testosteron naar oestrogeen.

Dan kan dus de situatie ontstaan van een relatief hoog testosteron met de bijbehorende symptomen zoals overbeharing op de armen en juist minder haar op de hoofdhuid. Terwijl oestrogeen juist minder aanwezig is.

2. Stress zorgt voor een heel scala aan verstoringen in het lichaam, zeker als het een stress van een chronische aard is. Chronische stress verergert insuline resistentie wegens een verhoogde aanmaak van onder meer cortisol, ook dit is een hormoon dat de insuline en suiker huishouding kan verstoren.

Daarnaast zorgt chronische stress voor een minder goede darmflora en een minder sterke darmslijmvlies(afweer), waardoor je gevoeliger wordt voor verstoringen in het darmmilieu.

3. Het darmmilieu is waanzinnig belangrijk voor ons hele lichaam blijkt keer op keer uit allerlei studie en we zien nog maar het topje van de ijsberg. De darmflora, ofwel het leven in de darm bestaat uit allerlei bacteriën en deze ‘gasten’ van ons lichaam hebben een heel scala aan taakjes waaronder het normaliseren van immuunreacties van het lichaam.

De bacteriën in onze darmen kunnen een immuunreactie die buitensporig is afremmen via signaalstoffen en dit is zeer waarschijnlijk een van de onderliggende oorzaken van PCOS. Er is bij veel vrouwen iets met het immuunsysteem gaande waarbij er eigenlijk een zogenaamde ‘chronische laaggradige ontsteking’ ontstaat. Dit merken we niet, maar kost veel energie met als gevolg vaak een lager energieniveau. Daarbij verstoort zo’n laaggradige ontsteking indirect ook de hormoonhuishouding en kan daarom bijdragen aan PCOS.

De darm zelf en dan met name het darmslijmvlies is daarin ook van groot belang, deze dient voedingsstoffen door te laten het lichaam in en ongunstige stoffen zoals bacteriën of indringers buiten de deur te houden. Dit is bij veel dames die ik in de praktijk zie verstoord, ze hebben dan een te permeabel darmslijmvlies. Ofwel, het darmslijmvlies laat teveel door het lichaam in en dan moet het immuunsysteem daar vervolgens weer iets mee. Dit kan zo’n chronische laaggradige ontsteking in de hand werken.

Hopelijk is deze uitleg verhelderend voor je en wil je nu weten hoe je dit kunt oplossen!

Een uitleg en een weg naar een oplossing..

1. Insulineresistentie is dus een verstoring van de insuline huishouding in het lichaam. Insuline resistentie is een veelomvattende verstoring en het vraagt wat tijd om dit echt te doorgronden. Ik probeer hier nog even een korte en bondige uitleg te geven.

Insuline is een hormoon dat wordt aangemaakt door de alvleesklier wanneer wij iets eten dat suiker of zetmeel bevat, de insuline zorgt ervoor dat de suikers die wij eten goed kunnen worden opgenomen door onze lichaamscellen. Als dit niet meer zo goed lukt, dan raakt deze balans verstoord en gaat het lichaam meer insuline aanmaken. Suikers die niet goede worden opgenomen in de lichaamscellen worden dan eerder omgezet in vetten en als gevolg daarvan kunnen we sneller in gewicht aankomen.

Het ontzettend goede nieuws is dat dit goed te verhelpen is, want insulineresistentie is op te lossen! Een belangrijke stap is het verminderen van grote hoeveelheden suiker in voeding, want suiker is een trigger om nog meer insuline te producerend voor de alvleesklier. Het helpt ook om meer te bewegen, vooral voor het ontbijt. Dit zorgt voor een verbetering van de insuline en suikerhuishouding.

2. Stressreductie is natuurlijk voor iedereen verstandig, maar heb je echt last van chronische stress dan is het zeker verstandig om daarbij ondersteuning te zoeken en in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan coaching, meditatie, wandelen in de natuur, yoga, therapie en voldoende rust nemen.

3. De darmen kun je ondersteunen door meer groente, noten, zaden en pitten te eten. De vezels die deze voedingsmiddelen bevatten voedden de darmflora en op hun beurt helpen deze bacteriën jouw gezondheid naar een hoger plan te tillen. Eet minimaal 400 gram groente en knollen per dag plus een handje noten, zaden en pitten per dag.

Bepaalde bestanddelen in voeding zoals gluten in brood kan het darmslijmvlies irriteren en dus doorlaatbaarder maken, het is dan ook verstandig niet elke dag glutenrijke voeding te gebruiken.

Hopelijk wil je met deze stappen aan de slag en wil je meer kennis en inzicht hoe je dit kunt toepassen. Misschien komen er ook vragen in je op als;

  • ‘Waar vind ik nog meer gluten in en hoe kan ik dat minderen?’
  • ‘Zijn er nog meer dingen die ik kan doen voor mijn darmen?’
  • ‘Wat kan ik nog meer doen om insulineresistentie op te lossen?’
  • ‘Welke invloed heeft slapen en sport op PCOS?’
  • ‘Hoe kan ik al deze kennis en informatie gaan toepassen?’

Op al deze vragen en nog veel meer geeft de Lichter Leven Methode jou antwoord, dit programma van 8 weken is helemaal gericht op insulineresistentie en wat je daaraan kunt doen. En natuurlijk gaat het programma ook uitgebreid in op chronische stress en de darmen en het immuunsysteem. Bovendien gaat het in op slaap, beweging, de lever en bijnieren. Kortom, een heel mooi en effectief programma om PCOS op te lossen!

 

GRATIS E-BOOK

Met Fitter in een dag krijg je…

- Heerlijke recepten

- Een uitgeblandeerd

- Dagmenu

- Informatie over de invloed van voeding op stress

- Inzicht in je eigen voedingsgewoonten

- Een nieuwe start

 

Al ruim 1000 mensen hebben dit e-book gedownload.

Gelukt, het e-book is naar je inbox verstuurd. Heb je hem niet ontvangen? Check dan even je spamfolder. Zit hij ook daar niet in, stuur dan een mailtje naar info@dietist-rotterdam.nl